Op Ontdekkingsreis
Op Ontdekkingsreis is een unieke methode voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, gericht op hun totale ontwikkeling. Het biedt uitdaging, maar ondersteunt ook de persoonlijkheidsontwikkeling, sociale competenties, leerstrategieën en werkhouding. Allemaal door middel van speelse werkvormen en uitdagende opdrachten.
Als je aan de slag gaat met begaafde leerlingen, heb je met Op Ontdekkingsreis alle tools in handen om je leerlingen te laten groeien!
Meer informatieWat is Op Ontdekkingsreis?
Op Ontdekkingsreis is een integrale methode speciaal ontworpen voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Het doel is om leerlingen niet alleen uit te dagen, maar hen in hun totaliteit te ondersteunen en ontwikkelen. De methode richt zich op de ontwikkeling van het zelfbeeld, sociale competenties, diverse vaardigheden, leerstrategieën en leer- en werkhouding.
In essentie biedt 'Op Ontdekkingsreis' een holistische benadering voor de ontwikkeling van begaafde leerlingen, waarbij academische, persoonlijke en sociale groei hand in hand gaan.
Hoe is Op Ontdekkingsreis opgebouwd?
Op Ontdekkingsreis is cyclisch opgebouwd, waarin elke cyclus zes elementen uit de pedagogische leerlijn bevat. Een cyclus duurt twee jaar, waarna een nieuwe cyclus start. Deze opzet maakt het mogelijk om de ontwikkeling van het kind systematisch te volgen en te ondersteunen. Bekijk hier een schematisch overzicht van de cylci en bijbehorende elementen.
Vier hoofdlijnen
In totaal is er meer dan 12 jaar gewerkt aan deze methode. Alle leertheoretische, (ontwikkelings-)psychologische en pedagogische kennis die eraan ten grondslag ligt, kan niet in een paar regels worden beschreven. De vier hoofdlijnen zijn wel duidelijk herkenbaar:
1. Zelfbeeld
Op Ontdekkingsreis stimuleert de ontwikkeling van een gezond zelfbeeld bij kinderen door middel van specifieke technieken en speelse werkvormen. Het programma helpt kinderen zichzelf beter te leren kennen en een positief zelfbeeld te behouden, ondanks mogelijke negatieve ervaringen of kritische zelfreflectie.
2. Uitdaging
De methode biedt uitdagende opdrachten die motiveren zonder te frustreren. Deze opdrachten zijn zo ontworpen dat ze op verschillende niveaus uitgevoerd kunnen worden, waardoor kinderen leren volhouden en doorzetten.
3. Leren leren
Op Ontdekkingsreis biedt de leerlingen wat ze nodig hebben om te leren leren, waaronder: snellezen, concentratie, doelen stellen, doorzetten en geheugen trainen. Ze leren ook waarom je moet leren, hoe dat moet, waarom het nodig is om goede leerstrategieën te hanteren en zelfs hoe het brein werkt. Allemaal op een speelse en begrijpelijke manier.
4. Sociale competenties
De methode legt een sterke nadruk op het opbouwen van empathie en een gezonde eigenwaarde, wat essentieel is voor sociale ontwikkeling. Het programma helpt kinderen gezonde sociale interacties te ontwikkelen die gebaseerd zijn op een positief zelfbeeld en assertiviteit.
Leertheoretische en psychologische basis
Hoewel niet altijd expliciet zichtbaar, is de methode gebaseerd op uitgebreide leertheoretische en (ontwikkelings-)psychologische kennis. Bekenden van het model Meervoudige Intelligentie, executieve functies, positieve desintegratie, asynchrone ontwikkeling, 21e-eeuwse vaardigheden en de taxonomie van Bloom zullen elementen hiervan herkennen in de methode.
Ervaring van de leerkracht en leerling
Op Ontdekkingsreis richt zich niet alleen op uitdaging en sociale vaardigheden, maar begint bij het zelfbeeld en de eigenwaarde van het kind. Deze basis is cruciaal voor verdere sociale en emotionele ontwikkeling. De methode stimuleert intrinsieke motivatie voor taken en bevordert een goede leer- en studiehouding. De leerlingen worden aangespoord om breed te leren en ontdekken, gebruikmakend van het Meervoudig Intelligentiemodel.