Spelling in de lift adaptief
Met dit nieuwe adaptieve spellingsprogramma krijgen leerkrachten direct inzicht in het spellingsniveau van hun leerlingen, om ze vervolgens met de juiste instructie, begeleide inoefening en papieren en digitale verwerking op het gewenste niveau te brengen. Door deze effectieve combinatie van doelgerichte, korte instructie en zelfstandige verwerking digitaal en op papier, op school en/of thuis zijn leerlingen snel op niveau.
Met dit methode-onafhankelijke programma kunnen leerlingen extra oefenen; in het oefenboekje én digitaal, onder begeleiding én zelfstandig, op school én thuis. Met een nulmeting voor de hele klas om snel inzicht te krijgen op welk niveau de leerling zit.
Dit is waarom je voor Spelling in de lift adaptief kiest:
- Nulmeting/starttoets geeft direct inzicht in het niveau van de leerling
- Snel en gemakkelijk inzetbaar voor alle leerlingen, voor remediëring of onderhoud
- Combinatie van papier en digitaal: oefenboekjes en adaptieve leerlingsoftware, uitleg -> inoefenen -> zelf oefenen
- Volledig adaptieve leerlingsoftware, afgestemd op de behoefte van de individuele leerling
Voor leerlingen die het lezen moeilijker vinden is er een voorleesfunctie beschikbaar. Daarnaast oefenen we bewust de klankherkenning en het klankonderscheid, uniek in Nederland! Het programma is volledig adaptief en afgestemd op de behoefte van de leerling, waardoor het kinderen niet alleen grip op hun eigen leerproces geeft, maar ook het zelfvertrouwen dat ze nodig hebben om verder te komen.
De doelstellingen van Spelling in de lift adaptief liggen niet alleen op het gebied van kennen en kunnen, het gaat ook om willen en het leuk vinden. Behalve weten hoe een woord geschreven wordt en het toepassen van die kennis, moet er ook een duidelijke motivatie zijn om die kennis in het dagelijks leven te willen gebruiken. Naast het aanleren van een positieve houding tegenover correct schrijven is plezier op school en plezier bij het leren spellen ook een belangrijke doelstelling van het spellingonderwijs.
Uiteindelijk is de leerling in staat tot een flexibel gebruik van de elkaar aanvullende strategieën. Voorwaarde is dat het specifieke spellinggeval correct door de leerling wordt herkend. Alleen dan is de leerling in staat om de juiste spellingstrategie toe te passen.
Structuur
Spelling in de lift adaptief is een totaaloplossing die werkt volgens 3 stappen:
- Signaleren: hoe staan mijn leerlingen ervoor?
- Analyseren: wat hebben mijn leerlingen nodig?
- Remediëren: het juiste aanbod voor ieder kind!
Differentiatie
Na de nulmeting is inzichtelijk hoe de leerling ervoor staat en krijgt iedere leerling een plan op maat. Het digitale programma past zich automatisch aan het spellingsniveau van het individuele kind aan. De leerstof en instructie worden afgestemd op de leerling afgestemd aan de hand van de leerprincipes.
Volgen en toetsen
Om de beginsituatie van de leerling vast te stellen, wordt in de digitale omgeving gestart met een instaptoets. Deze instaptoets is passend bij de didactische leeftijd van de leerling en de periode van een jaar terug: er worden enkel spelling categorieën getoetst waar de leerling op dat moment in zijn leerproces aan toe is of is geweest.
Met behulp van het overzichtelijke dashboard heeft de leerkracht altijd een snel en actueel overzicht van de vorderingen van de leerling. Door de elaboratieve feedback krijgen leerlingen inzicht in hun eigen leerproces en leren ze van de fouten die ze maken. In het programma zit tevens een formatieve toets, om voor leerling en leerkracht de voortgang van de leerling extra in beeld te brengen. Ook wanneer de leerling thuis aan het programma werkt, heeft de leerkracht dus zicht op de vorderingen.
Materialen
Met Spelling in de lift werk je met een schoollicentie. Daarbij bestel je de handleiding, de werkboekjes en de antwoordenboekjes los.
- Adaptieve leerlingsoftware
- Leerkrachtprogramma
- Werkboekjes
- Antwoordboekjes
- Leerkrachthandleiding