Overdenken verrijkingswerk
Overdenken verrijkingswerk: Kees Toorenaar heeft filosofielessen ontwikkeld voor basisschoolleerlingen, gericht op kritisch en analytisch denken. Met herkenbare, dagelijkse situaties biedt hij uitdagend verrijkingsmateriaal voor groep 7 en 8, geschikt als pluswerk. De lessen stimuleren logisch redeneren en diepgaand nadenken over complexe vragen, met minimale voorbereiding voor leerkrachten.
Meer informatieOverdenken verrijkingswerk: Oefeningen in kritisch denken en analytisch filosoferen.
Kees Toorenaar heeft prachtige filosofielessen geschreven voor de basisschool. Als (wetenschap)filosoof heeft Kees Toorenaar concrete lessen ontwikkeld met, voor de kinderen, herkenbare situaties. Filosofie krijgt nu een andere benaderingswijze.
De auteur laat leerlingen een reis maken door een denkwereld die misschien zelfs voor u als volwassene onbekend is. Wegwijzers daarbij zijn de talloze concrete opdrachten, die allemaal starten vanuit de leefwereld van alledag, maar die ongetwijfeld zullen leiden tot nieuwe inzichten.
Verrijkingsmateriaal
Kwalitatief en écht uitdagend verrijkingsmateriaal waar slimmeriken in groep 7 en 8 de handen meer dan vol aan hebben!
- Hoe leer ik logisch redeneren?
- Hoe onderbouw ik mijn standpunten?
- Wat is de relatie tussen taal en wereld?
- Mening of feit?
- Logische kennis of ervaringskennis?
- Wat is waarheid?
Pluswerk
Overdenken wordt ingezet als pluswerk. Leerlingen kunnen zelfstandig werken met Overdenken. Voorbereiding en nakijken vragen van de leerkracht een minimum aan tijd. Wel een waarschuwing: de kans is groot dat u uit eigen interesse toch meer tijd aan de behandelde filosofische vraagstukken gaat besteden. Ook ideaal voor de plusklas of als pluswerk in te zetten in kleine groepjes.
Kritisch denken
Hoofddoel van de serie Overdenken verrijkingswerk is om kinderen kritisch en analytisch te leren denken. Zoiets train je door over ingewikkelde vragen na te denken, en vooral ook om goed te redeneren.
Leefwereld van alle dag
De keus om te filosoferen vanuit de concrete werkelijkheid, heeft een groot didactisch voordeel. Je kunt de lessen starten met situaties uit de leefwereld van de kinderen zelf. Overdenken doet dat zoveel mogelijk.