Samenleesboeken
Met de Samenleesboeken ervaren kinderen al heel vroeg hoe leuk lezen kan zijn. Samenlezen is mogelijk in alle groepen en kan op verschillende manieren georganiseerd worden:
Tutorlezen in groep 3 en 4
In de Samenleesboeken serie 1 t/m 4 is de tekst geschreven op twee verschillende AVI-niveaus. De twee niveaus wisselen elkaar om de paar regels af. De beginnende lezer leest het lagere AVI-niveau dat gedrukt is in grote letters. Een meer ervaren lezer, ouder of leerkracht, leest de moeilijkere zinnen op een hoger AVI-niveau in kleinere letters. Zo lees je samen een leuk verhaal! Doordat de tekst op twee niveaus geschreven is, kan een verhaal veel leuker en interessanter zijn dan een ‘gewoon’ boekje voor beginnende lezers. De Samenleesboeken zijn daarom perfect in te zetten voor tutorlezen en als extra oefening voor zwakke of dyslectische lezers.
Duolezen in groep 3 t/m 5
In de Samenleesboeken serie 6 en 7 liggen de AVI-niveaus dichter bij elkaar dan in serie 1 t/m 4: ze verschillen altijd één of twee niveaus van elkaar. Deze series zijn daarom goed in te zetten voor duolezen binnen één groep. Als het even niet haalbaar is kinderen uit een hogere groep in te zetten in groep 3 of 4, kunt u toch heel gemakkelijk blijven samenlezen met serie 6 en 7.
Samenlezen in groep 5 t/m 8
Ook in de bovenbouw kan aan tutor- of duolezen worden gedaan. Serie 5 van de Samenleesboeken is hier speciaal voor ontwikkeld.
Omdat de niveaus en leeftijd van de beide lezers hier wat dichter bij elkaar liggen, worden in de Samenleesboeken voor deze groepen de verschillende niveaus weergeven met een andere kleur, in plaats van een andere lettergrootte. Het lagere niveau in zwarte letters, het hogere niveau in blauwe letters.
Doel
De Samenleesboeken zijn leuk én leerzaam voor zowel de gevorderde als de beginnende lezer. De beginnende lezer leert veel van de kennis van de gevorderde lezer (modelleren). Maar ook de tutor heeft er baat bij. Zo is het bijvoorbeeld erg effectief om zwakkere lezers uit de bovenbouw in te zetten als tutor. Deze kinderen zijn erg betrokken, hebben meer geduld en vinden het erg prettig dat zij nu zelf eens degene zijn die uitleg mogen geven. Daarbij oefenen ze zelf ook met teksten op hun eigen niveau.