Coderen met je vriendjes is een stap in de goede richting! De activiteiten uit deze set bevorderen onder andere het samenwerken en het logisch / kritisch denken. Hinkelen, stappen en draaien bevorderen ook de grove motoriek en het richtingsgevoel, terwijl de kinderen ondertussen kennis maken met coderen.
Wordt geleverd met een Engelstalige handleiding en een handig overzicht met voorbeelden.
Spelideeën:
- Enkele speler: Neem 10-12 matten en leg daarmee een parcours op de vloer. Plaats een startpijl op een mat en een robot op een andere mat om het start- en eindpunt aan te geven. Met de richtingskaarten codeer je nu de route van de startpijl naar de robot. Stapel deze kaarten op volgorde op elkaar en volg al hinkelend, lopend en draaiend de route. Wanneer je uitkomt bij de robot, dan heb je de route juist gecodeerd!
- Escape room (2 spelers): Gebruik een timer voor extra spanning. Leg alle 16 matten op de vloer in een raster van 4 x 4. Plaats de startpijl op een mat in de linkerbenedenhoek van het raster en vervolgens een veer, een tandwiel en een robot op willekeurige andere plekken. Speler 1 codeert met de richtingskaarten een route, waarin niet alleen de startpijl en robot, maar ook de veer en tandwiel meegenomen worden. Er wordt ook een weg terug naar de startpijl bedacht. Speler 2 volgt zo snel mogelijk stapsgewijs de route van speler 1 en raapt daarbij de diverse delen op, voordat de timer afloopt. Experimenteer met de tijdsduur om het spel nog spannender te maken.
- Code breaker (2 spelers): Ook nu worden de matten in een raster van 4 x 4 op de vloer gelegd. Wijs letters en cijfers toe aan de rijen van links naar rechts (A, B, C, D) en van beneden naar boven (1, 2, 3, 4). Laat speler 2 de robot onder een willekeurige mat leggen, terwijl speler 1 wegkijkt. Speler 2 geeft de coördinaten aan speler 1, die de juiste route codeert om speler 2 naar de verstopte robot te begeleiden.
- Zelf bedenken: De matten zijn veelzijdig en er kunnen eventueel zelf spellen worden bedacht. Gebruik bijvoorbeeld stickers om de matten te labelen met letters of cijfers, waardoor het spel ook te gebruiken is voor bijvoorbeeld de reken- of taalles. Laat de kinderen een woord opnemen in de route, of de matten bij elkaar optellen. Bewegend leren is namelijk ontzettend leuk en effectief!
Specificaties van Coderen: Let's Go! - Codeerspel voor kinderen
Bestelnummer |
BEK14098 |
Groepen |
Groep 2, Groep 3, Groep 4, Groep 5 |
Aantal spelers |
1 - 2 speler(s) |
Aanbevolen leeftijd |
5 - 10 jaar |
Merk / Uitgever |
Learning Resources |
EAN / ISBN |
765023028355 |