Bekijk cadeau!

Profiteer nu

Ontvang tijdelijk GRATIS het nieuwe denkspel Reverso bij besteding vanaf €75,- (subtotaal) OP=OP

Bekijk nu »
  • Gratis levering in Nederland v.a. € 100,-*
  • Alle schoolboeken per stuk leverbaar
  • Voor school en thuis

Building Thinking Classrooms

Building Thinking Classrooms is een pedagogische aanpak gericht op het bevorderen van kritisch denken en actieve betrokkenheid van leerlingen, met name in het wiskundeonderwijs. Het concept is ontwikkeld door Peter Liljedahl en komt voort uit meer dan 15 jaar onderzoek naar hoe klassikale structuren en methodieken kunnen worden aangepast om nadenken te stimuleren en noodzakelijk te maken.

Meer informatie

Toegevoegd aan winkelmand.
Toegevoegd aan winkelmand.
Toegevoegd aan winkelmand.
Toegevoegd aan winkelmand.
Toegevoegd aan winkelmand.
Toegevoegd aan winkelmand.
Toegevoegd aan winkelmand.
Toegevoegd aan winkelmand.

Wat is een Building Thinking Classroom?

Een Building Thinking Classroom richt zich op actief denken en leren. In plaats van standaardmethoden gebruik je uitdagende opdrachten, slimme werkplekken en effectieve groepsvorming. Dit helpt leerlingen niet alleen beter leren, maar ook meer betrokken te zijn en langer na te denken over de lesstof.

Hoe werkt het?

1. Uitdagende opdrachten:
Geef leerlingen opgaven die echt aanzetten tot nadenken. Begin met uitdagende problemen en verbind dit later aan de lesstof.

2. Slimme groepsvorming:
Laat leerlingen werken in willekeurig samengestelde groepen. Dit zorgt ervoor dat iedereen actief meedoet en leert van elkaar.

3. Staand werken aan whiteboards:
Laat leerlingen staand werken op verticale, uitwisbare oppervlakken zoals whiteboards. Dit maakt ze actiever, moedigt samenwerking aan en zorgt ervoor dat ze makkelijker risico’s durven nemen.

4. Flexibele klasindeling:
Verander je klaslokaal zo dat er geen vaste voorkant is. Dit stimuleert creativiteit en betrokkenheid.

5. Gerichte vragen beantwoorden:
Reageer alleen op vragen die leerlingen verder helpen in hun denkproces. Dit motiveert hen om zelf te blijven nadenken.

Waarom een Building Thinking Classroom?

Het creëren van een denkklas heeft veel voordelen:

  • Actiever leren: Leerlingen worden uitgedaagd om zelf na te denken en te leren.
  • Beter samenwerken: Groepswerk breekt sociale barrières en bevordert kennisdeling.
  • Dieper begrip: Door leerlingen in hun eigen tempo te laten leren, blijven ze langer betrokken.

Deze aanpak maakt leren niet alleen effectiever, maar ook leuker voor leerlingen én docenten.

Wat heb je nodig om te beginnen?

Om een Building Thinking Classroom op te zetten, zijn de juiste materialen belangrijk:

  • Whiteboards en markers: Perfect voor staand werken.
  • Flexibel meubilair: Zorg voor een klasopstelling zonder vaste voorkant.
  • Uitdagende opdrachten: Gebruik problemen die het denken van leerlingen stimuleren.