Bekijk cadeau!

Profiteer nu

Ontvang tijdelijk GRATIS het nieuwe denkspel Reverso bij besteding vanaf €75,- (subtotaal) OP=OP

Bekijk nu »
  • Gratis levering in Nederland v.a. € 100,-*
  • Alle schoolboeken per stuk leverbaar
  • Voor school en thuis

Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong

Ontwikkelingsvoorsprong

Je spreekt van een ontwikkelingsvoorsprong als een kind duidelijk voorloopt op één of meerdere ontwikkelingsgebieden ten opzichte van zijn leeftijdsgenoten. Bij de begeleiding van peuters met een ontwikkelingsvoorsprong is het van belang dat ze zo vroeg mogelijk herkend/gesignaleerd worden, zodat op de leerbehoeften en ontwikkelingslijn kan worden ingespeeld. De signalering is niet het einddoel, het gaat erom dat er een rijke leeromgeving wordt ingericht waarin talenten worden aangesproken en zichtbaar worden.

Casus:

Een moeder heeft aangegeven dat haar kind, Thijs ( 2½ jaar, peuterspeelzaal) een ontwikkelingsvoorsprong heeft, maar de peuterleidsters zien het niet. Ze vertelt dat haar kind niet meer naar de peuterspeelzaal te krijgen is, hij is boos, wil zich niet aankleden en huilt als ze naar de peuterspeelzaal gaan. De eerste maanden waren er geen problemen om naar de peuterspeelzaal te gaan.

Moeder maakt een levensbeschrijving van haar kind, in de levensbeschrijving vertelt ze vanaf de geboorte tot de huidige leeftijd hoe de ontwikkeling van haar zoon is verlopen. Vanuit de levensbeschrijving komen o.a. de volgende punten naar voren:

  • snelle motorische ontwikkeling
  • grote taalvaardigheid en grote woordenschat
  • kan kleuren benoemen
  • kent begrippen hoog-laag
  • is met cijfers en letters bezig.

In overleg met de leidster van de peuterspeelzaal wordt er een observatie afgesproken om te kijken hoe de peuter reageert op de omgeving . Verder wordt er bekeken op welke gebieden hij een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Er wordt bij de signalering onder meer gewerkt met “Pientere Peuters” van Fanny Cattenstaart.

Uit de signalering komt naar voren dat Thijs op een hoog cognitief niveau functioneert en in zijn spel, in de bouwhoek, vertelt hij uitgebreid over de brugconstructies die hij maakt.

De peuterspeelzaal werkt inmiddels met de Talentenlijn Peuters en één van de leidsters heeft een opleiding gedaan voor Expert peuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Thijs gaat weer met plezier naar de peuterspeelzaal en kan niet wachten om naar de basisschool te gaan.

In januari 2017 start in Leiden een nieuwe opleiding: Expert peuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Informatie is op te vragen bij Willeke Rol, willeke@brightkids.nl of Marijne Sammels, m.sammels@aed-leiden.nl

Door: Willeke Rol - www.brightkids.nl

Terug naar het overzicht