Ontvang tijdelijk GRATIS het nieuwe denkspel Reverso bij besteding vanaf €75,- (subtotaal) OP=OP
Bekijk nu »Per 1 augustus 2015 zijn scholen in het primair- en voortgezet onderwijs – als gevolg van een aanpassing van de onderwijswetten – verplicht zorg te dragen voor een veilige school.
Als kinderen zich goed voelen en lekker in hun vel zitten functioneren ze beter dan wanneer dit niet het geval is. Als leerkracht wil je het liefst een positieve, gezellige groep. Maar wat kun jij er aan doen om het groepsvormingsproces positief te beïnvloeden? Om invloed uit te oefenen op het groepsvormingsproces is het van belang om aan te sluiten bij de verschillende fasen in het groepsvormingsproces die een groep doormaakt; forming, storming, norming, performing en adjourning. Door aandacht te besteden aan het groepsvormingsproces en kinderen medeverantwoordelijkheid te geven kan er een impuls gegeven worden aan het creëren van een positieve sfeer. Daarnaast kan het introduceren van groepsvergaderingen en leerling-bemiddeling een grote bijdrage leveren aan de vorming en in stand houding van een positieve groep.
Het werken aan een positief groepsklimaat is niet iets dat je doet tijdens een wekelijks lesje. Het is een basishouding die jij als leerkracht uitdraagt, jullie als team uitdragen. Deze basishouding is herkenbaar voor leerlingen, ouders en andere betrokkenen in en rondom de school. Je hebt een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Binnen mijn eigen werk ben ik er een groot voorstander van om als partners samen te werken, leerlingen medeverantwoordelijkheid te geven, ze deelgenoot te maken en mee te laten denken over alles wat speelt in en om de groep. Ga in gesprek met de groep, luister naar de leerlingen en vooral; doe iets met dat wat de leerlingen te melden hebben. Alleen ga je sneller, samen kom je verder...
Door: Geke Versprille - www.goed-gezien.nl
Terug naar het overzicht