Ontvang tijdelijk GRATIS het nieuwe denkspel Reverso bij besteding vanaf €75,- (subtotaal) OP=OP
Bekijk nu »Bij het fenomeen onderpresteren liggen de prestaties lager dan de capaciteiten die een leerling heeft of wat er van een leerling redelijkerwijs verwacht kan worden. Onderpresteren kan voorkomen op alle niveaus en is niet alleen een fenomeen wat bij hoogbegaafde personen voorkomt. Een gemiddelde leerling die zwakke prestaties heeft, voor zijn of haar doen, is ook een zogeheten onderpresteerder. De kans op onderpresteren is overigens wel vele malen groter bij hoogbegaafden. In deze blog zoomen we verder in op hoe onderpresteren voorkomen kan worden.
Belangrijk om te realiseren is dat onderpresteren niet enkel op school plaats vindt. Als ouder ben je verantwoordelijk om onderpresteren te herkennen, tegelijkertijd is de leerkracht ook verantwoordelijk om deze signalen te kunnen herkennen. Het is belangrijk dat leerkrachten én verzorgers dit zich realiseren.
Onderpresteerders kunnen vaak herkent worden aan een aantal specifieke kenmerken. Niet bij elke onderpresteerder komen de alle kenmerken tot uiting, maar het geeft een handvat:
Vaak wordt er bij onderpresteerders alleen naar de negatieve kanten gekeken. In een persoonlijk gesprek komen onderpresteerders soms vaak ontzettend intelligent naar voren en zijn ze welbespraakt. Voornamelijk wanneer ze geïnteresseerd zijn, zullen ze informatie begrijpen en goed onthouden.
De basis begint met een goede begeleiding en een goede relatie met de leerling. Ze hebben ondersteuning nodig om een methode te vinden om toch goed te kunnen leren en presteren. Daarom is het belangrijk dat de leerling merkt dat hij of zij goed mag zijn en dat de leerkracht dit ook belangrijk vindt. Andere kinderen met wie hij competenties kan delen en meten kan ervoor zorgen dat de leerling weer wat zelfvertrouwen krijgt. Zorg ervoor dat er weer plezier wordt gecreëerd.
Biedt de onderpresteerder verrijkingsstof aan. Onder andere door:
Een van de belangrijkste zaken is natuurlijk preventie. Onderpresteren kan beter worden voorkomen dan genezen. Daarom is het belangrijk dat leerkrachten voldoende kennis van het onderwerp hebben en daardoor op tijd kunnen ingrijpen. Er kan dan een aangepast programma gemaakt worden, zodat de leerling voldoende gemotiveerd blijft.
Op persoonlijk niveau is het raadzaam om de leerling onder andere uit te leggen waarom ze iets moeten leren. Andere tips zijn:
Dit artikel is in samenwerking met de website www.zobegaafd.nl geschreven. Wilt u meer informatie over hoogbegaafdheid in combinatie met onderpresteren dan kunt u deze website raadplegen.
Terug naar het overzicht