Ontvang tijdelijk GRATIS het nieuwe denkspel Reverso bij besteding vanaf €75,- (subtotaal) OP=OP
Bekijk nu »In mijn praktijk begeleid ik op dit moment een jongen van 7 jaar, die in de afgelopen weken versneld is. Hij had er ongelofelijk veel zin in, maar kreeg na een paar weken last van pijntjes in zijn buik, snel boos en het werd lastiger om hem naar school te krijgen. Sjors vertelde, terwijl wij spelletjes aan het doen waren, dat hij er tegen aanliep, dat de regels in de groep allemaal zo anders waren, werken met vulpen in plaats van potlood, veel meer schriftelijke verwerking. Op zich kleine dingen, maar voor hem niet. Samen hebben we toen bekeken welke dingen hij nog moest weten en wat hij nog moet leren. Nu, eind van het jaar, gaat het de goede kant op. De school werkt goed mee en Sjors is weer blij.
Belangrijk bij versnellen is het in beeld blijven houden van de leerling, met alleen versnellen ben je er niet.
Versnellen is het verkorten van de periode die een leerling normaal gesproken doorbrengt op de basisschool. In de groep worden de mogelijkheden van verrijking overschreden.
Versnellen kan op verschillende manieren:
Met versnellen streven we de volgende doelen na:
Note:
Oppassen dat er niet te snel wordt gekeken naar een versnelling, als er alleen met de reguliere lesstof wordt gewerkt, dan zijn de leerlingen vlug klaar. Er zijn echter veel materialen voor verrijking en verbreding, die toch nog te weinig worden ingezet. Voor de kleutergroepen is er bijvoorbeeld Talentenlijn 1 en Talentenlijn 2, voor groep 3 Talentenlijn 3 en voor groep Talentenlijn 4.
Voor de bovenbouw zijn er ook veel materialen, die in het volgend blog worden bekeken.
Uitgebreide informatie over versnellen:
Tot de volgende keer!
Door: Willeke Rol - www.brightkids.nl
Terug naar het overzicht