Bekijk cadeau!

Profiteer nu

Ontvang tijdelijk GRATIS het nieuwe denkspel Reverso bij besteding vanaf €75,- (subtotaal) OP=OP

Bekijk nu »
  • Gratis levering in Nederland v.a. € 100,-*
  • Alle schoolboeken per stuk leverbaar
  • Voor school en thuis

Hoogbegaafdheid en versnellen op een bepaald gebied, klas overslaan...

In mijn praktijk begeleid ik op dit moment een jongen van 7 jaar, die in de afgelopen weken versneld is. Hij had er ongelofelijk veel zin in, maar kreeg na een paar weken last van pijntjes in zijn buik, snel boos en het werd lastiger om hem naar school te krijgen. Sjors vertelde, terwijl wij spelletjes aan het doen waren, dat hij er tegen aanliep, dat de regels in de groep allemaal zo anders waren, werken met vulpen in plaats van potlood, veel meer schriftelijke verwerking. Op zich kleine dingen, maar voor hem niet. Samen hebben we toen bekeken welke dingen hij nog moest weten en wat hij nog moet leren. Nu, eind van het jaar, gaat het de goede kant op. De school werkt goed mee en Sjors is weer blij.
Belangrijk bij versnellen is het in beeld blijven houden van de leerling, met alleen versnellen ben je er niet.

Wat is versnellen nu eigenlijk?

Versnellen is het verkorten van de periode die een leerling normaal gesproken doorbrengt op de basisschool. In de groep worden de mogelijkheden van verrijking overschreden.

Versnellen kan op verschillende manieren:

  • Vervroegd instromen in de basisschool, jonger dan 4 jaar.
  • Vervroegd doorstromen naar een hogere groep in de kleuterbouw.
  • Een groep overslaan.

Met versnellen streven we de volgende doelen na:

  • Er wordt voorkomen dat de leerling juist een achterstand oploopt of zelfs helemaal afhaakt. (onderpresteren)
  • De leerling krijgt zijn/haar motivatie terug.
  • De leerling wordt uitgedaagd op zijn/haar eigen niveau te presteren.
  • In een hogere groep is er meer kans op aansluiting, ze kunnen zich spiegelen aan ontwikkelingsgelijken (peers).

Note:
Oppassen dat er niet te snel wordt gekeken naar een versnelling, als er alleen met de reguliere lesstof wordt gewerkt, dan zijn de leerlingen vlug klaar. Er zijn echter veel materialen voor verrijking en verbreding, die toch nog te weinig worden ingezet. Voor de kleutergroepen is er bijvoorbeeld Talentenlijn 1 en Talentenlijn 2, voor groep 3 Talentenlijn 3 en voor groep Talentenlijn 4.
Voor de bovenbouw zijn er ook veel materialen, die in het volgend blog worden bekeken.

Uitgebreide informatie over versnellen:

Klik hier

Tot de volgende keer!

Door: Willeke Rol - www.brightkids.nl

Terug naar het overzicht