Ontvang tijdelijk GRATIS het nieuwe denkspel Reverso bij besteding vanaf €75,- (subtotaal) OP=OP
Bekijk nu »Executieve functies zijn het vermogen om dingen te organiseren, te focussen en impulsen onder controle te houden. Verminderde executieve functies leiden tot problemen met doelgericht gedrag.
In mijn praktijk werk ik altijd met logische denkspellen van bijvoorbeeld Thinkfun en Smart Games, zowel bij de groepen als bij de individuele klantjes om de executieve functies verder te ontwikkelen. In deze blog ga ik in op de spellen voor één persoon.
De logische denkspellen bevatten vraagstukken met oplopende moeilijkheidsgraad. Het laagste niveau laat het kind stapsgewijs kennis maken met de spelregels en de strategieën in het spel. Dit betekent dan ook dat elk spel vanaf opdracht 1 tot het einde gemaakt moet worden. Ik ben een fan van deze spellen en in mijn kast liggen dan ook heel wat spelletjes uitnodigend te wachten om gespeeld te worden.
Taakinitiatie komt als eerste aanbod. De eerste stap is een spel kiezen, bekijken hoe het werkt en dan beginnen aan de eerste opdracht. De manier van leren wordt dan ook snel duidelijk. Begint het kind zonder uitleg te lezen, of vraagt gelijk om hulp, of leest de handleiding.
Volgehouden aandacht en concentratie moeten er voor zorgen dat het spel gespeeld wordt volgens de regels van het betreffende spel. Wat doe je als het te makkelijk is, stop je dan of ga je door? En wat doe je als het te moeilijk is, vraag je hulp, een tip of stop je dan? Hierbij komt dan een stukje flexibiliteit om de hoek kijken.
De eerste keer dat kinderen, maar ook volwassenen met de spellen spelen kan een uitdaging zijn. Er wordt op een andere manier, maar naar mijn mening, een leuke manier geleerd. Er zijn al heel wat kinderen geconcentreerd bezig geweest met een spel, sommige zelfs weken, als het dan lukt “Yes” roepen en dan trots zijn op hun behaalde resultaat.
Een zeer uitdagend spel is Vikings Brainstorm van Smart Games, Jason (gefingeerde naam) werkte al weken aan het spel, in het eerste jaar dat hij bij mij kwam, was hij snel afgeleid en had hij een te kort aan volgehouden aandacht en doorzettingsvermogen. Ik bood hem aan dat hij een ander spel mocht kiezen. Waarop hij antwoordde: “Nee, ik wil het spel uit spelen en afmaken waar ik mee begonnen ben”. Uiteindelijk speelde hij het spel uit en vertelde hij dat hij trots was op zijn doorzettingsvermogen.
Het opruimen van een spel kan een uitdaging zijn, hierbij komt de organisatie en de ordening om de hoek kijken. Hoe krijg ik de doos of het zakje open, zijn alle losse stukjes opgeborgen, zit de handleiding erbij, ligt er niets op de grond?
De spellen kunnen op school, maar ook zeker thuis gebruikt worden en zijn er voor jonge kinderen en oudere konden en voor volwassenen. Neem maar is een kijkje in ons assortiment spelmateriaal.
In mijn volgende blog ga ik het hebben over de vaardigheden van bij strategische denkspellen voor meerdere personen.
Tot de volgende keer.
Door: Willeke Rol - www.brightkids.nl
Terug naar het overzicht